Bij Waterhuizen Aansluiting ontspoorde een reizigerstrein doordat een wissel te snel werd bereden. Er vielen drie gewonden.
n de avond van 10 april werd een trein naar Winschoten "krom" door de wissels van Waterhuizen Aansluiting geleid, om het spoor roest te rijden. De machinist bereed de wissels echter met een te hoge snelheid, waardoor de trein uit de rails liep en achterstevoren in een sloot terecht kwam. De machinist raakte licht gewond bij het ongeluk, en twee passagiers braken een been.
Bronnen
Vergelijkbare ongevallen
- Heeze 1978: Bij Heeze ontspoorde een lege reizigerstrein, doordat deze te hard door een wissel reed. De kop van de trein kwam in een tuin tot stilstand, slechts meters van een woonhuis. Een passagierende NS-medewerker raakte gewond.
- Almelo 1907: Bij binnenkomst op station Almelo ontspoorde een sneltrein. De locomotief en tender vielen om en verpletterden de machinist en de stoker. Oorzaak was waarschijnlijk een te hoge snelheid.
- Hilversum 1949: Op station Hilversum ontspoorde een reizigerstrein, omdat de trein te snel reed. Er vielen een aantal lichtgewonden, maar de schade aan de infrastructuur was aanzienlijk.
- Zandvoort 1890: Tussen Overveen en Zandvoort ontspoorde een reizigerstrein. De stoker kwam om het leven, enkele passagiers raakten gewond.
- Woerden 1960: Bij Woerden reed een militaire trein met twee maal de toegestane snelheid door een wissel en ontspoorde. Twee inzittenden kwamen om het leven.
- Watergraafsmeer 1950: Een reizigerstrein uit Amersfoort ontspoorde op een wissel bij de Watergraafsmeer. Er vielen zeven gewonden. De machinist was met zeker 90 km/u door een afleidend wissel gereden.
- Apeldoorn 2003: Bij station Apeldoorn ontspoorde een goederentrein, die te snel door een wissel reed. Er vielen geen slachtoffers, maar de schade aan de trein en de infrastructuur was aanzienlijk.
- Heeze 1986: In Heeze ontspoorde een goederentrein doordat deze te snel reed. De ontsporing richtte een enorme ravage aan. De machinist raakte lichtgewond.
- Oldebroek 1955: Bij Legerplaats Oldebroek ontspoorde een militaire trein met verlofgangers. In de ravage en de brand kwamen twee militairen om het leven. Het ongeluk was veroorzaakt doordat een wissel met te hoge snelheid werd bereden.
- Hoofddorp 1992: In de buurt van station Hoofddorp ontspoorde de Intercity Amsterdam-Vlissingen. In de trein vielen vijf doden en tientallen gewonden. De machinist bleek te snel te hebben gereden op een plaats waar in verband met werkzaamheden een scherpe S-bocht was aangelegd. Er bleek echter ook veel mis te zijn gegaan bij de informatievoorziening van machinisten over snelheidsbeperkingen, zoals die bij Hoofddorp golden.
Andere ongevallen in de buurt
- Waterhuizen 1940 (0 km): Bij Waterhuizen Aansluiting botsten twee treinen frontaal op elkaar, nadat een van de twee door een stoptonend sein was gereden. Er vielen tien gewonden.
- Onnen 1990 (4 km): Op emplacement Onnen botste een locomotief tegen een goederentrein. Een ketelwagen met methanol werd geschampt, maar bleef heel. Wel werd een wagen met caustic soda lekgestoten. Er vielen geen gewonden.
- Groningen 1973 (oktober) (6 km): Bij station Groningen ontspoorde een lege reizigerstrein omdat een wissel onder de trein werd omgelegd. De trein kwam tegen het Herewegviaduct tot stilstand, dat ontzet raakte. Er vielen geen gewonden.
- Groningen 1931 (6 km): Op het hoofdstation van Groningen botste een reizigerstrein frontaal op een rangerende goederentrein. In de reizigerstrein vielen drie doden. De goederentrein was door een stoptonend sein gereden.
- Groningen 1950 (8 km): Bij een fabrieksterrein in een Groningse woonwijk reed een trein een muur omver, waardoor zes kinderen om het leven kwamen.
- Groningen 1976 (8 km): Nabij Groningen ramde de stoptrein Groningen-Leeuwarden een truck met oplegger, die stilstond op een overweg. Er vielen twee gewonden in de trein, die door de klap ontspoorde.
- Sauwerd 1886 (14 km): Op station Sauwerd ontspoorden de laatste wagens van een reizigerstrein. Een conducteur kwam om het leven.
- Bedum 2004 (14 km): Bij de brug over het Boterdiep bij station Bedum raakte een passerende trein een boot, die te dicht bij de brug lag. De boot raakte licht beschadigd.
- Winsum 2016 (17 km): Bij Winsum botste een reizigerstrein tegen een vrachtwagen en ontspoorde. Er vielen tientallen lichtgewonden. De onbewaakte overweg was berucht en werd een maand later gesloten.
- Winsum 1980 (17 km): In dichte mist botsten twee treinen frontaal op elkaar ten zuiden van Winsum, op de lijn Sauwerd-Roodeschool. De ravage was enorm en negen personen kwamen om het leven. Het ongeval werd veroorzaakt doordat een van de treinen te vroeg vertrok uit Winsum, waar deze had moeten wachten op de kruising met de andere trein.