Vlak na vertrek uit Den Haag Centraal ontspoorde een reizigerstrein. De ontsporing veroorzaakte grote schade aan het spoor en werd veroorzaakt door een defect aan het remsysteem van de trein.
en reizigerstrein liep bij de Binckhorst uit de rails, toen deze circa 30 km/h reed. Ondanks de lage snelheid werden tientallen meters aan spoor zwaar beschadigd en duurde het dagen voor treinverkeer weer mogelijkwas op het baanvak. Een conducteur raakte lichtgewond.
De ontsporing werd veroorzaakt door een bovenmatige slijtage aan de schijfremmen van de trein. De trein was van het type DDZ, dat was ontworpen voor lange afstanden, maar veel werd ingezet in sprinterdiensten, waardoor de remmen vaker werden gebruikt dan waar het onderhoudsregime in voorzag.
Bronnen
- "Grote schade bij ontspoord treinstel Den Haag Centraal" (ProRail, zaterdag 4 januari 2020)
- "Probleem met remsysteem oorzaak ontspoorde trein bij Den Haag" (Omroep West, dinsdag 7 juli 2020)
Social media
Youtube
Vergelijkbare ongevallen
- Amsterdam 2005 (6 juni): Op station Amsterdam Centraal ontspoorden vijf wagens van een grindtrein, doordat een wielband van een wagen defect raakte. De wagens ploegden door de ballast en beschadigden kabels van de beveiliginginstallatie. Er vielen geen gewonden.
- Baarn 1999: Bij Baarn ontspoorde een reizigerstrein op een wissel door een defect in een van de wielen. Er vielen geen gewonden.
- Ede 1885: Tussen Ede en Veenendaal ontspoorde de sneltrein uit Arnhem. Een conducteur kwam om het leven.
- Hedel 1966: Op de Maasbrug bij Hedel ontspoorde een sneltrein. Twee wagens gleden van het talud af. Er vielen tientallen lichtgewonden.
- Amsterdam 2008: Bij Amsterdam Muiderpoort ontspoorde een goederentrein door een warmgelopen aspot. Er vielen geen gewonden, maar de schade liep in de miljoenen euro's.
- Harderwijk 1896: Op station Harderwijk ontspoorde een trein, waardoor een pakmeester om het leven kwam.
- Amsterdam 2005 (augustus): Ten westen van Amsterdam Centraal ontspoorde een Intercity. Er raakte niemand gewond, maar de schade was aanzienlijk. De ontsporing was het gevolg van het duwen van materieel, een krappe S-bocht en de gereden snelheid.
- Harlingen 1868: De ketel van een locomotief op station Harlingen ontplofte. Door de klap kwam de stoker om het leven.
- Assel 1971: Nabij Assel, tussen Amersfoort en Apeldoorn, ontspoorde een olietrein door een defect aan een draaistel. De ketelwagens sloegen lek en de uitstromende olie vatte vlam. Door snel optreden van de brandweer kon een bosbrand worden voorkomen.
- Boxtel 1989: Bij station Boxtel ontspoorde een goederentrein met methanol en palmolie als gevolg van een asbreuk. Diverse wagens vlogen in brand. De machinist kon zich op tijd uit de wrakstukken redden.
Andere ongevallen in de buurt
- Den Haag 1943 (1 km): Nabij station Den Haag Laan van Nieuw-Oost Indië ontspoorden een aantal rijtuigen van trein 1107. Er kwam één persoon om het leven.
- Den Haag 1961 (1 km): Bij station Den Haag Centraal ontspoorde de achterste bak van de trein uit Leeuwarden, omdat een wisselwachter een wissel te vroeg omlegde. De trein kwam tot stilstand tegen een opgestelde dieseltrein. Er vielen geen gewonden.
- Den Haag 1949 (1 km): Aan de oostkant van Den Haag Hollands Spoor ontspoorde een rangerende trein, doordat een wissel onder de trein werd bediend. De trein ramde aan steunpilaar van een seinbrug, die daardoor over de gehele breedte van het emplacement naar beneden kwam. Er vielen geen gewonden.
- Den Haag 1994 (1 km): Bij Den Haag Centraal botste een Intercity op een rangerende locomotief. Er vielen tientallen gewonden. De machinist van de loc bleek door rood te zijn gereden.
- Leidschendam 1938 (3 km): Bij de remise in Leidschendam botsten twee treinen frontaal op elkaar, nadat een van de twee door een onveilig sein was gereden. Een van de machinisten raakte lichtgewond.
- Nootdorp 2003 (4 km): In Nootdorp werd een lijnbus aangereden door een reizigerstrein. De bus was stilgevallen op de overweg door een mankement. Er vielen geen gewonden.
- Nootdorp 2002 (4 km): Bij Nootdorp viel een lijnbus stil op een overweg en werd aangereden door een reizigerstrein. Er vielen geen slachtoffers.
- Rijswijk 1980 (4 km): BIj Rijswijk werd een aanhangwagen geramd door twee reizigerstreinen, waarvan er een vervolgens ontspoorde. Vijf voetgangers bij de overweg raakten lichtgewond door rondvliegende brokstukken.
- Rijswijk 1927 (5 km): Tussen Rijswijk en delft botsten twee reizigerstreinen op elkaar, doordat een seinwachter een wissel verkeerd had bediend. Er vielen tientallen gewonden.
- Leidschendam 1948 (6 km): Bij Leidschendam ontspoorde een reizigerstrein als gevolg van spoorspatting. De tegentrein uit Amsterdam botste tegen de ontspoorde trein. Er vielen geen gewonden.