Bij Ede ontspoorden vijftien wagens van een lege ertstrein, waarschijnlijk door een te hoge snelheid. Het spoor en vijf bovenleidingportalen werden vernield.
Bronnen
- "Treinverkeer nog tot vanmiddag gestoord" (Trouw, maandag 24 mei 1971)
- "Controle op snelheid van treinen" (Algemeen Dagblad, zaterdag 2 oktober 1971)
Vergelijkbare ongevallen
- Halfweg 1966: Bij Halfweg ontspoorde een trein, die met 100 km/h door een wissel reed waar maar 45 km/h was toegestaan. De trein raakte drie bovenleidingportalen en kwam naast het talud terecht. Er vielen dertien gewonden, waarvan twee ernstig. De machinist werd veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf.
- Rotterdam 1980: Bij Rotterdam ontspoorde een reizigerstrein omdat de machinist te snel over een wissel reed. De trein ramde twee pijlers van een viaduct, maar er vielen geen slachtoffers.
- Oldebroek 1955: Bij Legerplaats Oldebroek ontspoorde een militaire trein met verlofgangers. In de ravage en de brand kwamen twee militairen om het leven. Het ongeluk was veroorzaakt doordat een wissel met te hoge snelheid werd bereden.
- Nijkerk 1973: Een goederentrein ontspoorde tussen Nijkerk en Putten en vernielde kilometers aan spoor. Twee tegentreinen die de baan moesten schouwen, botsten achterop elkaar. Er vielen geen slachtoffers.
- Woerden 1936 (oktober): Bij Woerden ontspoorde een reizigerstrein, waarna een goederentrein op de rijtuigen inreed. Er vielen twee doden. De ontsporing was veroorzaakt door een te hoge snelheid.
- Heeze 1978: Bij Heeze ontspoorde een lege reizigerstrein, doordat deze te hard door een wissel reed. De kop van de trein kwam in een tuin tot stilstand, slechts meters van een woonhuis. Een passagierende NS-medewerker raakte gewond.
- Almelo 1907: Bij binnenkomst op station Almelo ontspoorde een sneltrein. De locomotief en tender vielen om en verpletterden de machinist en de stoker. Oorzaak was waarschijnlijk een te hoge snelheid.
- Hilversum 1949: Op station Hilversum ontspoorde een reizigerstrein, omdat de trein te snel reed. Er vielen een aantal lichtgewonden, maar de schade aan de infrastructuur was aanzienlijk.
- Zandvoort 1890: Tussen Overveen en Zandvoort ontspoorde een reizigerstrein. De stoker kwam om het leven, enkele passagiers raakten gewond.
- Woerden 1960: Bij Woerden reed een militaire trein met twee maal de toegestane snelheid door een wissel en ontspoorde. Twee inzittenden kwamen om het leven.
Andere ongevallen in de buurt
- Ede 1885 (1 km): Tussen Ede en Veenendaal ontspoorde de sneltrein uit Arnhem. Een conducteur kwam om het leven.
- Ede 1944 (2 km): In de nadagen van de Tweede Wereldoorlog ontspoorde bij Ede een trein met Duitse militairen, nadat verzetsleden het spoor hadden gesaboteerd. Er vielen 15 doden onder de inzittenden.
- Ede 1938 (2 km): Op station Ede reed een trein uit Amersfoort door een rood sein en botste tegen de sneltrein Arnhem-Utrecht. Twee reizigers en een machinist raakten gewond.
- Ede-Wageningen 1949 (2 km): Bij station Ede-Wageningen ontspoorde door een materieeldefect een goederentrein, die daarop deels in brand vloog.
- Ede 1926 (2 km)
- Veenendaal 2002 (3 km): In Veenendaal botste een internationale trein op een auto en de oplegger van een vrachtwagen. De bestuurder van de auto kwam daarbij om het leven. Twee wagens van de trein ontspoorden en er ontstond brand in de locomotief. Het ongeluk werd veroorzaakt door een fout bij werkzaamheden aan de overweginstallatie, waardoor deze niet in werking trad bij het naderen van de trein.
- Veenendaal 1865 (5 km): Op station Veenendaal botste een reizigerstrein op een rangerende goederentrein. Er vielen tien lichtgewonden. Het ongeluk werd veroorzaakt doordat een seinlicht was gedoofd.
- Lunteren 1981 (6 km): Op station Lunteren wist een machinist, door de gladde rails, zijn trein niet op tijd voor een rood sein te stoppen. De trein gleed door en botste frontaal op een tegemoetkomende trein. Er vielen zes lichtgewonden.
- Wolfheze 1949 (11 km): Bij Wolfheze reed een militaire trein door een stootjuk. Een andere reizigerstrein reed op de wrakstukken in. Er vielen vier gewonden.
- Dodewaard 1975 (12 km): Bij Dodewaard reden twee goederentreinen achter op elkaar. Beide treinen reden in de richting Rotterdam. Eén machinist raakte gewond.