Op station Lunteren wist een machinist, door de gladde rails, zijn trein niet op tijd voor een rood sein te stoppen. De trein gleed door en botste frontaal op een tegemoetkomende trein. Er vielen zes lichtgewonden.
Bronnen
- "Zes licht gewonden bij treinbotsing" (Het Parool, woensdag 4 november 1981)
Vergelijkbare ongevallen
- Coevorden 1938: Op station Coevorden ging een goederenwagon door de harde wind aan de rol en botste op de vrije baan richting Dalen op een tegemoetkomende goederentrein. Er vielen geen gewonden, maar de wagon was "deerlijk gehavend".
- Halfweg 1938: Bij Halfweg reden twee werktreinen op elkaar. De machinist van een trein uit Amsterdam had in de dichte mist de andere, stilstaande trein niet opgemerkt en botste er met een flinke vaart op. Er vielen geen gewonden.
- Elburg-Epe 1866: Op station Hattem werd een wagon door de harde wind van zijn plek geblazen. De wagon rolde naar station Elburg-Epe, waar hij in botsing kwam met een reizigerstrein. Er vielen geen gewonden.
- Oisterwijk 1866: Een in Rijen opgestelde goederenwagon ging door de harde wind aan de rol. De wagen rolde door Tilburg en Oisterwijk en botste tegen een tegemoetkomende trein. De wagen werd vernield en de locomotief van de trein raakte beschadigd.
- Heerenveen 1927: In Heerenveen botste een sneltrein op een aantal goederenwagons. De machinist kwam om het leven.
- Capelle aan den IJssel 1899: Bij station Capelle aan den IJssel reed een posttrein in dichte mist in op een stilstaande reizigerstrein. Met 8 doden was dit het zwaarste Nederlandse spoorwegongeluk van de negentiende eeuw.
- Kijkuit 1912: Op het station van Kijkuit botste een reizigerstrein op een aantal goederenwagons, die door de wind het hoofdspoor op waren geblazen. De machinist kwam om het leven.
- Maarsbergen 1865: Doordat de machinist van een goederentrein in de mist een sein had gemist, botste hij op station Maarsbergen tegen een stilstaande goederentrein. Een aantal wagens ontspoorden, maar er vielen geen gewonden. De conducteur van de stilstaande trein had op de achterste wagen dienst moeten doen, maar had zich verslapen en ontsnapte daarmee aan de dood.
- Vlaardingen 1953: Tussen Maassluis en Vlaardingen botste een reizigerstrein achterop een andere, stilstaande reizigerstrein. Er vielen slechts enkele gewonden. De achterste trein had door de dichte mist een onveilig sein gemist.
- Bloemendaal 1940: In Bloemendaal botste een reizigerstrein in dichte mist op een ontspoorde goederentrein. Er vielen twee gewonden.
Andere ongevallen in de buurt
- Veenendaal 2002 (5 km): In Veenendaal botste een internationale trein op een auto en de oplegger van een vrachtwagen. De bestuurder van de auto kwam daarbij om het leven. Twee wagens van de trein ontspoorden en er ontstond brand in de locomotief. Het ongeluk werd veroorzaakt door een fout bij werkzaamheden aan de overweginstallatie, waardoor deze niet in werking trad bij het naderen van de trein.
- Ede 1944 (5 km): In de nadagen van de Tweede Wereldoorlog ontspoorde bij Ede een trein met Duitse militairen, nadat verzetsleden het spoor hadden gesaboteerd. Er vielen 15 doden onder de inzittenden.
- Veenendaal 1865 (6 km): Op station Veenendaal botste een reizigerstrein op een rangerende goederentrein. Er vielen tien lichtgewonden. Het ongeluk werd veroorzaakt doordat een seinlicht was gedoofd.
- Ede 1885 (6 km): Tussen Ede en Veenendaal ontspoorde de sneltrein uit Arnhem. Een conducteur kwam om het leven.
- Ede 1971 (6 km): Bij Ede ontspoorden vijftien wagens van een lege ertstrein, waarschijnlijk door een te hoge snelheid. Het spoor en vijf bovenleidingportalen werden vernield.
- Ede 1938 (7 km): Op station Ede reed een trein uit Amersfoort door een rood sein en botste tegen de sneltrein Arnhem-Utrecht. Twee reizigers en een machinist raakten gewond.
- Ede-Wageningen 1949 (7 km): Bij station Ede-Wageningen ontspoorde door een materieeldefect een goederentrein, die daarop deels in brand vloog.
- Ede 1926 (7 km)
- Barneveld 1963 (9 km): Bij Barneveld ontspoorde een goederentrein door een warmgelopen aspot. Er ontstond een enorme ravage en de schade aan het spoor bedroeg minstens fl. 600.000.
- Wolfheze 1949 (15 km): Bij Wolfheze reed een militaire trein door een stootjuk. Een andere reizigerstrein reed op de wrakstukken in. Er vielen vier gewonden.